Pencuci Khas Untuk Shawl, Hijab, Dress Yang Penuh Manik & Labuci

orang pompuan, kalau tak ada koleksi shawl, hijab or dress yang lawa lg gojes dan bling bling, memang tak sah kan...bukan pompuan la nama ko..eyhhh..eyhh...hahahaha

sebab saya pun cam tu...shawl bermanik, dress yang ber lip lap ber sequin bagai, penuh gerobok....suka tengok ada macam2 warna.....

Neelofar Hijab
Radiusite
Sugarscarf
Bokitta Hijab
Bella Ammara
Hana Bella

saya memang sayang sangat koleksi2 hijab, dress, jubah & shawl semua...simpan kemas dan rapi....
yang paling penting, cara basuhan......

saya tak suka hantar dobi, kecuali pakaian yang kene dry cleaning je sy hantar ke dobi...yg lain, saya basuh sendiri...dan guna sabun & softener yang baik....invest la skit untuk koleksi saya yg ada tu....sayangggg !

utk elakkan manik2, or sequin dan warna kain pudar, saya tak guna sabun sebarangan...tapi saya guna sabun & softener Shaklee......

antara sebabnya ialah:
  • Selamat untuk digunakan pada semua fabrik yang boleh dibasuh
  • Mengekalkan warna pakaian yang putih dan menjadikan pakaian berwarna lebih berseri
  • Hipoalergenik
  • Tanpa klorin
  • Tanpa fosfat, borat, bahan perengsa
selain tu saya suka , sebab tak merosakkan kulit..sesetengah sabun, buat tangan kita jadi kasar..kalau basuh guna washing machine, ok la sebab tak kene tangan kan..tp sebab pakaian2 yg saya sayang tu, saya basuh guna tangan je.....so, sabun kene pilih2 jugak lah...huhuhu.....paling penting, JIMAT..hahahah...saya beli sabun & softener Shaklee ni, jimat lebih kurang setahun ....

cara basuhan :
  1. isikan sebaldi air
  2. letak 1 sudu besar sabun je dalam baldi dan kacau2 sikit ( saya bg contoh sudu yea, utk bg korang boleh agak sukatan dia)
  3. kemudian masukkan pakain tadi, rendam dalam 15minit.
  4. bilas dengan air bersih , jangan berus yea bju & tudung, kang berbulu lak....gosok2 , tonyoh2 je dengan tangan..muahahahahah..
  5. okey, lps dah bilas semua, rendam pakaian tadi dalam softener
  6. cara dia lebih kurang sama mcm guna sabun td gak, letak 1 atau 2 sudu besar (pun sama, saya hanya nak bg korang boleh agak sukatan dia..saya tak guna sudu, saya tuang macam tu je...hihihi)
  7. lepas tu, rendam sekejap pakaian yang dibasuh td dalam sebeladi air softener tadi...lepas 15-30 minit, boleh jemur terus..

Fresh Laundry 2.49kh
Soft Fabric 946ml

selamat membasuh yea...

*lagi best kalau dapat basuh kain di tepian sungai sambil berkemban...hahahahahahahhahhahaa*

okeyyyy, merapu sudaaaaaa....... adios !!


No comments

Tegurlah, Bukan Menghukum . Sayangilah, Bukan Menfitnah
Maafkanlah, Bukan Membenci . Mudahkanlah, Bukan Menyusah
Jadi, Saling Ingat Memperingatilah . Kerana Kita Mudah Lupa & Alpa