Detik 5.11.11 ~ aku kini bergelar mama ~

Assalamualaikum w.b.t



Alhamdulillah, aku selamat melahirkan puteri sulung di Hospital Putrajaya pada Sabtu, 5 November, jam 11.55am baru ni...Syukur, kelahiran ni dipermudahkan oleh Allah s.w.t ...terima kasih Allah ats kurniaMu yang tak ternilai buat aku...untuk merasa nikmat menjadi seorang ibu...

Tanda sakit nak bersalin, tak lama sangat aku rasa... sehari sebelum tu, pagi Jumaat , lebih kurang pukul 2 pagi tu, aku dah rasa sakit...sakit cam senggugut....tapi rasa sakit cam nak cirit birit pun ada...hahahah....datang sekejap-sekejap jer..ada la dalam 3,4x kot....yang pasti, sakit tu memang buat aku tak boleh tidur  lena...huhuhuhu...

Bila sakit tu dah stop, aku sambung tidur balik....siangnya tu, dah hilang terus..tak der datang pulak sakit perut...hurm...konpem, sakit perut biasa je nih..hahahah..itu lah yang aku pikir...pengalaman pertama kan..mana lah nak tahu sangat rasa sakit nak bersalin..kikiki
tapi, petang tu , cam de tanda nak bersalin...tapi sebenarnya aku konpius....de turun darah sikit...tapi bukan cam period la....sikit jer...... Noja cakap, dah tanda tuh...adushh, seram tekak aku........terbayang je bayang tiang hospital, lagi aku seram...adushh, takut lak nk g hospital...tapi, nak tak nak, kene gi jugak kan......hahahhaha *sengal jugak kekadang*

start Maghrib tu, aku dah rasa sakit balik..kali ni, lebih kuat....haihh,.....nak bersalin dah ke nih?? hohoohoh....dah la aku tak makan apa bende pun masa tu...tak ke haru kalo betul nak beranak? mulalah menjengah dalam otak aku nih macam-macam pesan kekawan aku...

masa tu lak, adik aku je ada datang teman,...mak aku tak datang lagi dari kampung.....dekat2 jam 12pm tu, aku dah arsa sakit ya amat dah..memang tak tertahan...husband aku siap2 bancuh air milo secawan, makan biskut..tu pun 2 keping je aku mampu telan....

hangkut apa yang patut, kitorang terus gerak ke hospital Putrajaya...mujur jugak tak jauh...lebih kurang 5km dari rumah aku ni di Presint 11, Putrajaya. Alhamdulillah....

sampai je di hospital, terus ke kaunter....risau jugak nih kalau di transfer ke hospital lain...setahu aku, kalau hospital Putrajay dah full, dorang akan trasnfer patient ke Hospital Serdang atau Kajang...Allah, moga2 ada la tempat kosong untuk aku..tak mau lah aku gi hospital lain..serammm ! hihihihi..*terpengaruh dengan banyak cerita negetip*

uihh, ingat aku sorang je nak terberanak malam2 buta camnih..rupanya ramai gak..tak ler cuak sangat aku sesorang kan...hahhaa..*nak berteman la kunun..puiiii*

doc cek sana sini sinun, dah buka 2cm...doc tanya aku, sakit kerap tak? huihh, mau nya tak..sakit doc woiiii.........

ok, dah kene admit nih puan...puan inform husband yea utk prepare admit ke wad........YaAllah...bagilah aku kekuatan untuk tempuh pengalaman pertama nih..semoga manis untuk dikenang seumur hidup...kikikikiki
sepanjang sakit menjengah, tak putus2 mjulut aku terkumat kamit baca doa2 yang aku ingat...antaranya, doa Nabi Yunus nih..... baca lah berulang-ulang..inshaAllah, akan dipermudahkan semuanya...

Doa Nabi Yusuf a.s
"bahawasanya tiada tuhan  yang patut disembah melainkan Engkau, Maha Suci Engkau sesungguhnya aku termasuk di antara orang-orang yang zalim"

selain tu, aku tak lupa baca ayat Kursi..


sepanjang-panjang malam tu, memang aku tak boleh tidur lena...bila contraction datang tu, memang sakit giler...sampai mengerekot badan aku tahan sakit punya apasal...orang kata, sakit nak bersalin cam sakit senggugut...tapi, aku pun tak tahu camna rasa senggugut teruk..,,,..patut la aku dengar cerita, ada yg sampai terajang besi katil boleh patah....sakit owhhhh ! lebih kurang jam 7.00 pagi, doktor cek pintu sekali lagi..masa tu dah 6cm...memang tak lama dah sangat la kan...sakit memang tak tertahan..aku ada mintak ubat tahan sakit ngan doktor, tapi tak dilayannya..sabor je laahh..hahaha...

tak lama lepas tu, seingat aku lebih kurang pukul 9 lebih cam tu, doktor datang lagi sekali lagi..kali ni, doktor masukkan ubat berak dan pecahkan air ketuban....masukkan ubat tu supaya kita buang semua isi perut..heheheh...tak der la terburai kat labor room nanti kan....kekekke..

lepas tu, korang mesti berak..tapi make sure, jangan teran tau nak membuang tu...bior keluar secara natural....silap teran kang, terkeluar baby lak..naya..!

kerap pulak sakit lepas doktor pecahkan air ketuban tu....memang sakit sangat-sangat..nurse terus bawak aku ke labor room....nasib baik bleh naik wheelchair...tu pun, tak senang duduk dah aku ..memang sakit ..sakit..dan sakit........hohohooho

bila masuk labor room tu, dah kene tukar baju lain pulak...perut dah sakit nih....Allah je yang tahu camna situasi aku time tu.....masa tu aku tercari-cari dah husband aku.....dia tak tahu tu aku dah masuk labor room..ye la, awal pagi kan..........tak lama lepas tu, husband aku masuk..lega tengok muka dia....ngeh..ngeh...

dalam keadaan sakit tu, nurse suruh aku sedut gas yg duk sebelah kiri aku....kata dia boleh kurangkan sakit....sedut masa tengah sakit...huhh, kalau dah sakit nk bersalin, memang tak berkesan dah aku rasa..masa tu, baca ayat kursi pun dah tunggang terbalik...adeihhh..

nurse memang kerpa keluar masuk ....yang aku cuak, nurse tu gtau aku, biasanya anak sulung lambat buka pintu rahim...1cm=1 jam.....mak aihhh....

jam memang betul2 duk depan aku, masa tu baru kul 11am....baru 6cm..means lagi 4cm, bersamaan 4 jam...biar betolll..sakit sangatttt dah..tak sanggup aku nak menuggu walau sesaat....huhuhuhu.....aku sebenarnya dah mamai masa tu..maybe sebab gas yg aku sedut td..sorry ler, aku tak tau plak pe nama gas tu..hahahaha....yang aku dengar sayup-sayup,

"camni ni, sejam lagi bersalin lah..kul 12 ni, mesti bersalin dah...."

Alhamdulillah, lega aku dengar..tak payah la nak tunggu sampai kul 3pm kan.....

jeng jeng jengg..tak lama lepas tu....
yeahh, betol doktor tadi cakap, 11.55am, aku selamat melahirkan puteri sulung kami.....syukur..semua dipermudahkan..smooth je keluar......Allahuakbar !! sungguh besar rahmatMu buat kami sekeluarga.akan kujaga amanah ini dengan baik...akan kami didik si dia ke arah jalan yang diredhai olehMu ya Allah...

fresh dari oven
#ini jer yang sempat snap#
p/s : baby mama, itu tangan ibu....bukan tangan mama tau.hihihi..
thanx to Noja sebab susah payah datang dari Selayang bawak nasi + lauk untuk aku...
Anak mama lahir 2 hari awal dari Estimate Due Date (EDD), yang dijangka pada 7 Nov 2011. Berat 2.63kg, sihat walafiat. Satu perasaan yang susah nak describe...tak sangka, aku dh jadi seorang ibu.....seronok.. !

Hari ni, kita kene warded lagi....esok, baru dapat balik rumah...dan esoknya adalah Aidiladaha, Hari Raya Haji..kita beraya kat hospital je sayang..hehehehe......

Salam Aidiladha buat semua !

0 Comments

Tegurlah, Bukan Menghukum . Sayangilah, Bukan Menfitnah
Maafkanlah, Bukan Membenci . Mudahkanlah, Bukan Menyusah
Jadi, Saling Ingat Memperingatilah . Kerana Kita Mudah Lupa & Alpa