Kelahiran Muhamad Hafidh, Anak Lelaki Pertama Dalam Family Kami


Alhamdulillah. Syukur sangat selamat dah melahirkan baby boy pertama dalam keluarga kami. Anak ke-3.

Masa kandungan bulan ke-4 aku buat scan 2D kat Klinik Kesihatan Ibu & Anak Presint 11. Masa tu tergerak hati nak tanya doktor jantina baby. Walaupun sebenarnya aku tak tahu macamana doktor tengok kat skrin yang warna hitam tu.
Doktor tu bagitahu, baby boy. Masa tu aku dah teruja. Ye lah memang aku harapkan kali ni baby boy. Sebab aku dah ada 2 orang anak perempuan. Maka boleh la pencen beranak. Hahahaha.

Ramai kawan aku cakap, kalau dah scan tu memang nampak boy, InsyaAllah keluar nanti memang baby boy. Kalau scan tu perempuan, haa tu jangan percaya 100%.

Ye aku percaya. Sebab adik kepada kawan aku, scan baby girl. Sampai sudah la doktor kata girl. Dah siap beli barang keperluan warna pink. Sampai hari bersalin tu, nahhh baby boy. Haa jenuh la pakai baju kaler pink. Hahahadoi.
Ok berbalik pada hari aku nak bersalin tu. Ikutkan EDD 22 April 2018. Kelahiran lepas, aku bersalin awal 3,4 hari dari tarikh jangkaan.
So aku sempat lagi lah pergi kenduri anak rakan bisnes Shaklee di Shah Alam.

Lepas dah kenyang, Mr Ady ajak pergi Kenanga shopping baju raya. Aku pun ON je. Better siap sedia beli awal. Kalau ikutkan aku berpantang sampai Ramadhan. Dengan baby lagi, payah nak shopping nanti. Jadi kami shopping awal-awal.

Bila dah sampai Kenanga tu, makin kerap pulak aku rasa sakit kat ari-ari. Macam kelahiran 2 anak sebelum ni, tanda nak bersalin, turun darah. Bukannya banyak. Setompok sikit macam nak habis tempoh period. Bila aku cek, eh ni macam tanda nak bersalin dah ni.
Aku cakap kat Mr Ady. Dia pun dah suruh siap sedia. Tapi kitorang sempat lagi la pergi makan kat Suraya Seafood di Kg Bharu dulu sebelum balik Putrajaya.

Sampai rumah, sempat mandi dan bersiap apa yang patut. Tapi macam nak pergi ke tak nak. Tapi bila ingat balik kelahiran lepas, aiii kene pergi dah ni.

Macam bersalinkan Humayraa, sangat cepat. Masuk labour room jam 10.00 malam, jam 2.00 pagi dah bersalin.
Haaa buatnya lambat pergi hospital, terberanak kat rumah kang haruu biru.

Nekad, terus pergi Hospital Putrajaya.


Doktor cek dah ada bukaan. Then doktor bagi 2 pilihan samada nak balik atau masuk wad.
Tapi aku pilih untuk stay kat wad sebab takut jugak kalau balik. Baik sedia je kat wad. Doktor transfer aku ke Hospital Bersalin Berisiko Rendah di Presint 8.

Alhamdulillah. Masuk wad seorang. Hospital tu rumah apartment. Jadi 1 bilik tu muat la seorang patient. Jadi agak privacy la. Dan tak ramai orang.

Nurse pun baik-baik. Terima kasih kat semua nurse dan doktor di Hospital Bersalin Berisiko Rendah Presint 8.

Contraction makin kerap. Sekali dia datang tu, Allahuakbar. Sakit yakmat. Memang tak boleh nak tidur. Nurse dah pesan suruh alert berapa kerap datang contraction. Kalau makin kerap, panggil jer nurse.

Sampai lah lebih kurang jam 3.00 pagi, panggil nurse. Cakap dah sakit sangat ni. Tadi saya kira contraction pun dah makin kerap. (Kira guna apps kat handphone)

Nurse bergegas siapkan wheelchair untuk bawak aku ke labour room.
Sebelum aku ditolak ke labour room tu, aku dah siap-siap call Mr Ady suruh datang hospital cepat. Dah nak masuk labour room.
Kat sini, suami dibenarkan untuk teman isteri bersalin.


Alhamdulillah lebih kurang 4.30 pagi, Muhamad Hafidh lahir. Nasib baik aku tak balik rumah kan. Hehehe.

5.30 pagi dah siap semua. Setel. Ya Allah, leganya dah selamat bersalin. Hilang habis dah alahan aku. Ghaib!

Rezeki aku Allah permudahkan kelahiran. Tak sakit lama. Syukur.









Hai semua. Saya lah Muhamad Hafidh bin Muhamad Hamdi.

0 Comments

Tegurlah, Bukan Menghukum . Sayangilah, Bukan Menfitnah
Maafkanlah, Bukan Membenci . Mudahkanlah, Bukan Menyusah
Jadi, Saling Ingat Memperingatilah . Kerana Kita Mudah Lupa & Alpa